Trots övergången till 3D, och spelupplägget i Metal Gear Solid liknar fortfarande dess 2D MSX2-föregångare Metal Gear 2: Solid Snake. spelaren måste navigera huvudpersonen, Solid Snake, genom spelets områden utan att bli upptäckt av fiender. [ 15] upptäckt utlöses av spelare att flytta in i en fiendes synfält och ställer in ett larm som ritar beväpnade fiender till hans plats. [ 16] Detta utlöser också "alert" och spelaren måste då dölja och förblir oupptäckt, vid vilken punkt "evasion" börjar och när räknaren når noll spelet återgår till "infiltration mode" där fienderna är inte misstänkta för Snake's närvaro. radarn kan inte användas i varning eller skatteflykt läget Autojustering.
förblir oupptäckta, kan spelaren utför tekniker som utnyttjar både Solid Snakes förmågor och miljö, liksom krypa under objekt med lådor som täckning, ducka eller gömma runt väggarna, och för oväsen för att distrahera fiender. Dessa skall utföras med hjälp av den tredje-person Kameran, som ofta ändrar sin lutning för att ge spelaren den bästa bild av området, och en på-skärmen radar, som visar fiender och deras synfält. [ 18] Snake kan också använda sig av många punkter och prylar, såsom infraröda glasögon eller en kartong förställer. betoningen på stealth främjar en mindre våldsam form av gameplay, som kämpar mot stora grupper av fiender kommer ofta att leda till allvarlig skada för spelaren.
spelets förlopp har kantats av filmsekvenser och codec, liksom möten med chefer till framsteg, spelarna måste upptäcka svagheterna i varje boss och besegrar dem. Spelet styr och spela strategier kan också nås via den Codec-radio, där råd levereras från Snakes support team; till exempel supportteam kan skälla ut ormen för att inte rädda hans framsteg tillräckligt ofta, eller förklara sin stridsrörelser i termer av vilka knappar du ska trycka på gamepad. Codec används också för att ge insikt i spelets bakgrundshistoria. Fullbordandet av den avdelning ger Spelare med en statistisk sammanfattning av sina resultat, och ett "namn" baserat på det, typiskt namn på en gemensam animal.
i en första för Metal Gear-serien, ett utbilda funktionsläge, så kallade VR-läget är tillgängligt där spelarna kan praxis döljer tekniker, vapen och smyga. Förutom de smygande, det är bit sekvenser som medför eldstrider mellan spelaren och fiender från tredje-person och första-person perspectives.