Det första spelet i serien, King Of Fighters '94, släpptes av SNK på 25 augusti, 1994. [ 1] Det spelet hade tecken från SNK:s tidigare fightingspel serien Fatal Fury och Art of Fighting, samt ursprungliga figurer (inklusive tecken från äldre spel som Ikarien Warriorsâ Warriors och Psycho Soldier, anpassade för en jämfört med fightingspel). framgång i spelet ledde SNK att släppa årliga delbetalningar av serien och numrerade spel för året de släpptes. King Of Fighters '95 släpptes den 25 juli, 1995, med flera portar som släpps nästa år. Förutom att lägga till nya figurer, det här spelet började även den första berättelsen i serien heter "The Orochi Saga". KOF '95 var också det första spelet i serien som får spelarna att skapa sitt eget team av tre ledamöter, av någon karaktär i spelet. King Of Fighters '96, som släpptes den 30 juli, 1996, fastställs den andra delen av "De The Orochi Saga" och bytt karaktär sprites från föregående två år med nyligen upprättats, förbättra seriens spelupplägg som. Beroende på de spelbara karaktärerna i ett team, en exklusiv slutar spelas. King Of Fighters '97, som släpptes den 28 juli, 1997, slutsatsen är att "The Orochi Saga" berättelsen. King Of Fighters '98 släpptes den 23 juli, 1998, och till skillnad från de tidigare spelen i serien, den har inte har en historia, utan leken främjades som en "Dream Match" spel som tillåter spelare att välja de flesta av de tecken som är tillgängliga från de tidigare spelen, inklusive de som var döda. SNK återmonteras Dreamcast version och namnändrades till King of Fighters: Drömmen matchar 1999 med en utökad cel animerad introduktion och 3D
backgrounds. på 22 juli, 1999, King Of Fighters '99 släpptes, som införde en ny story arc kallas "bon Chronicles". Spelet introducerar flera nya karaktärer i serien, samt Regeln om en fjärde medlem läggs till varje lag och att en ny taktik är infört i denna lek såsom väl. Den taktik skulle vara att en viss person från en grupp skulle vara en assistent kallas "låsbleck" och att denna person skulle kunna hjälpa laget under några få sekunder i kampen mot. Dreamcast version var titeln King of Fighters: Evolution, med flera förbättringar i spelet, såsom nya forwards och bättre animering. [ 6] King of Fighters 2000 släpptes den 26 juli, 2000, och är den andra delen av "bon Saga" såväl som sista KOF spel som SNK före konkursen. Det lägger till några nya spelbara karaktärer och ett par forwards (de flesta av dem är från tidigare KOF titlar och andra SNK-spel såväl som Metal Slug och Kizuna Encounter). King of Fighters 2001 släpptes den 15 november, 2001, och avslutas den andra berättelsen. På grund av ekonomiska problem att SNK hade vid den tiden, den koreanska Företag Eolith hjälpte till i utvecklingen av spelet efter SNK var fördröjdes. [ 8] King of Fighters 2002, som släpptes den 10 oktober, 2002, skapades för att återförena gamla karaktärer från tidigare KOF spel och presenterad ingen historia, liknande KOF '98. Det var också utvecklat av Eolith.
en ny KOF berättelsen "Tales of Ash" startar i King of Fighters 2003, som släpptes den 12 december 2003 och detta var det sista spelet som släpps för Neo Geo system. Det gjorde spelarna för att ändra tecken när du spelar, men antalet medlemmar minskades till tre. SNK, nu SNK-Playmore, återvänt till spelen utveckling i denna post. [ 9] 2004, SNK övergivna årliga utsättningar av serien och numrerade framtida spel i ett mer traditionellt sätt; [ 10] första serie spel som släpps som sådan var King of Fighters XI, som släpptes den 26 oktober 2005. King of Fighters XII släpptes i juli 2009. KOF XII använder nyligen -Ritade 2D sprites på detaljerade 2D-bakgrunder. producenter informerats om att spelet är hundra procent handritade. Det skall vara en storyless insamling av fighters, liknande KOFs '98 och 2002 innan den senaste berättelsen slutar med King of Fighters XIII, som presenterar den fullständiga rosteren från King of Fighters XII samt ytterligare tecken och släpptes under sommaren 2010,